۲۶۶۳
العِزَّةُ للّه ِِ و لِرَسولِهِ و لِلمُؤمِنينَ
الكتاب :
يَقُولُونَ لَئِنْ رَجَعْنا إلَى الْمَدِينَةِ لَيُخْرِجَنَّ الْأعَزُّ مِنْها الْأذَلَّ وَ للّه ِِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ لكِنَّ الْمُنافِقِينَ لا يَعْلَمُونَ».۱
الحديث :
۱۲۹۴۴.الإمامُ الحسنُ عليه السلام ( ـ و قَد قيلَ لَهُ عليه السلام : فيكَ عَظَمَةٌ ! ـ ) : لا بَل فِيَّ عِزَّةٌ. قالَ اللّه ُ تَعالى : «و للّه ِِ العِزَّةُ و لِرَسولِهِ و لِلمُؤمِنينَ» .۲
۱۲۹۴۵.الإمامُ الباقرُ عليه السلام :إنَّ اللّه َ تَبارَكَ و تَعالى أعطَى المُؤمِنَ ثَلاثَ خِصالٍ : العِزَّ في الدّنيا و الآخِرَةِ. و الفَلجَ في الدّنيا و الآخِرَةِ. و المَهابَةَ في صُدورِ الظّالِمينَ.۳
۱۲۹۴۶.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :إنَّ اللّه َ فَوَّضَ إلَى المُؤمِنِ اُمورَهُ كُلَّها. و لَم يُفَوِّضْ إلَيهِ أن يَكونَ ذَليلاً. أ مَا تَسمَعُ اللّه َ تَعالى يَقولُ : «و للّه ِِ العِزَّةُ...» ؟ ! فالمُؤمِنُ يَكونُ عَزيزا و لا يَكونُ ذَليلاً. إنَّ المُؤمِنَ أعَزُّ مِنَ الجَبَلِ ؛ لأِنَّ الجَبَلَ يُستَقَلُّ مِنهُ بِالمَعاوِلِ. و المُؤمِنُ لا يُستَقَلُّ مِن دينِهِ بِشَيءٍ.۴
۲۶۶۳
عزّت از آن خدا و رسول او و مؤمنان است
قرآن:
«مى گويند: چون به مدينه باز گرديم صاحبان عزّت، ذليلان را از آن جا بيرون خواهند كرد. حال آن كه عزّت از آن خدا و رسول او و مؤمنان است اما منافقان نمى دانند».
حديث:
۱۲۹۴۴.امام حسن عليه السلام ( ـ وقتى به ايشان گفته شد: در تو نخوت است! ـ ) فرمود : نه، بلكه در من عزّت است. خداوند متعال فرموده است: «و عزّت از آن خدا و رسول او و مؤمنان است».
۱۲۹۴۵.امام باقر عليه السلام :خداوند تبارك و تعالى سه خصلت به مؤمن عطا فرموده است: عزّت در دنيا و آخرت، رستگارى در دنيا و آخرت و هيبت در سينه هاى ستمگران.
۱۲۹۴۶.امام صادق عليه السلام :خداوند اختيار همه كارها را به مؤمن داده اما اين اختيار را به او نداده است كه ذليل باشد. مگر نشنيده اى كه خداوند متعال مى فرمايد: «و عزّت از آنِ خداست...»؟ پس، مؤمن عزيز است و ذليل نيست. مؤمن از كوه نيرومندتر است؛ زيرا از كوه با ضربات تيشه كم مى شود، اما با هيچ وسيله اى از دين مؤمن نمى توان كاست.
1.المنافقون : ۸.
2.بحار الأنوار : ۴۴/۱۰۶/۱۵.
3.الكافي : ۸/۲۳۴/۳۱۰.
4.تهذيب الأحكام : ۶ / ۱۷۹ / ۳۶۷.